Uppsala Vatten
Uppsala Vatten har som mål att sorteringen av restavfall, av många känt som ”brännbart”, ska minska med 25 % t o m 2025. Framförallt är det förpackningar och matavfall som sorteras fel och av förpackningarna är plast ett stort problem då det också ger fossila utsläpp när de bränns upp. Ett annat mål Uppsala Vatten har är att minska hushållens vattenförbrukning från ca 140 liter till ca 100 liter per person och dygn. Som ett steg för att nå dessa mål fick vi på Matador i uppdrag att ta fram en kampanj som skulle öka motivationen hos uppsalaborna.
Vi tog fram budskap om hur mycket avfall som slängs fel/i onödan och kopplade budskapen till lokalt kända platser/företeelser. Uttagen bestod av montage som placerade provocerande stora mängder avfall i bland annat Svandammen, Flogsta och Gamla Uppsala Högar. En annan del av strategin var att göra både avfall och vatten så verkligt i bildlösningarna att de skulle ge en känslomässig upplevelse, inte enbart en ett rationellt förnuftigt budskap.
Nästa steg i kampanjen var att öka kunskapen om hur man ska göra för att göra rätt, samt erbjuda hjälpmedel för detta. En undersida till Uppsala Vattens webbplats togs fram för att samla alla råd. En bilaga till gratistidningen Uppsalatidningen, som går till alla hushåll, producerades med mängder av råd och tips för att göra rätt. Ett samarbete med hyresvärdar, bostadsrättsföreningar och företag har initierats där Uppsala Vatten erbjuder en frivillig hållbarhetsmärkning för de verksamheter som lovar att aktivt arbeta för att avfallsmållet och vattenförbrukningsmålet ska nås. Valet att arbeta med en frivillig hållbarhetsmärkning bygger på metoden att synliggöra aktörer som arbetar aktivt med en fråga, för att på så sätt bidra till att förändra normer. Kommunikationsåtgärder för att sprida användningen av hållbarhetsmärkningen startade i december och fortsatte under 2023.
Kampanjen deltog även i festivalen Allt ljus på Uppsala i samarbete med en konstnär. Verket ”Åter” visade mängden plastförpackningar som en familj med fyra personer använder under nio månader. För att nå olika åldersgrupper och intresseinriktningar har annonsering gått i TikTok, Facebook, Instagram. Banners och printannonser har gått i Upsala Nya Tidning. Printannonser och en ibladad bilaga med tips för att göra rätt har gick i gratistidningen Uppsalatidningen.
En av de guider som arbetat med festivalen Allt ljus på Uppsala gjorde spontant bedömningen att verket ”Åter” var det mest besökta av festivalbidragen.