Ungdomsmottagning Dalarna Online
Idag är bara cirka 10 % av besökarna på ungdomsmottagningarna i Dalarna personer som identifierar sig som killar. Med denna bakgrund ville Ungdomsmottagning Dalarna Online därför ta ett nytt grepp för att minska tröskeln för killar att besöka dem. Vi fick i uppdrag att öka besöken till deras onlinetjänst samt att öka beställningarna av kondomer som kostnadsfritt går att beställa via deras hemsida.
För att locka målgruppen behövde vi först förstå hur unga män pratar om känslor och psykisk ohälsa. Vi samlade därför en fokusgrupp för att representera målgruppen “killar 18–24 år”. Med hjälp av tankar som lyftes under fokusgruppen skapade vi budskap med hög igenkänningsfaktor. Enkla men charmiga animationer förstärkte budskapen.
Kampanjen visades på TikTok, Instagram, Aftonbladet, SvD m fl.
Resultatet? Under kampanjens första två veckor tog ungdomsmottagningen emot fler beställningar än de gjort under föregående 5 månader.