Var rädd om det som är du

NTF

Hur får man fler att börja använda cykelhjälm?

Allt fler tar cykeln, men tyvärr är det många som fortfarande skippar hjälmen. NTF vill att fler ska använda cykelhjälm i trafiken. Vi på Matador fick uppdraget och har arbetat med beteendedesign för att ta fram kampanjen Var rädd om det som är du. Där har vi tillsammans med en beteendepsykolog utgått från drivkrafter som förändrar beteenden. Vi vet nämligen att cyklister står för nästan hälften av alla allvarliga cykelolyckor. 80 procent av olyckorna är singelolyckor orsakade av is och grus. Det är fakta. Men för att skapa kommunikation som berör kring detta fakta valde vi att ta fasta på något som inte sagts tidigare: att en hjärnskada på grund av en cykelolycka faktiskt kan förändra den man är.

En hjärnskada ändrar förmågan att tänka och tala, minnas, lära sig nya saker, känna glädje, vrede och sorg. En cykelhjälm skyddar det viktigaste man har: sig själv. Det är ett budskap som vi tror att många kan ta till sig för att verkligen sätta på sig hjälmen.

Budskapet förs fram med hjälp av komikern Marika Carlsson och musikern Daniel Adams-Ray. Både cyklar ofta och gärna och använder hjälm för att skydda sin spontanitet och kreativitet.

Utöver kampanjen på sociala medier kommer NTF även att finnas på plats i ett tiotal kommuner som aktivt arbetar för att förbättra förutsättningarna för cykling, genom att exempelvis bygga ut cykelbanor och bygga cykelgarage. Vid eventen går det att prova hjälmar för att hitta en man trivs i och verkligen använder.

 

Har du ett uppdrag du vill prata mer om?

0 av 150 tecken

Jag har läst, förstått och godkänner Matadors allmänna villkor och integritetspolicy.

Skicka