Mälardalens universitet
Mälardalens universitet gick nyligen från att vara högskola till att bli universitet. Det innebar en helt ny konkurrenssituation för att locka studenter.
Matador fick i uppdrag att ta fram en kampanj till Saco-mässan i syfte att få gymnasieelever engagerade och överväga MDU som universitetsval.
Konceptet tog avstamp i viljan hos en gymnasieelev att börja läsa på universitet, som ju handlar väldigt mycket om drömmar. Vi tog fram konceptet ”Har du drömmen, har vi vägen dit” för att visa att MDU är en del av drömmen om att bli vuxen, skaffa egen karriär och stå på egna ben. Drömmar förknippade med både osäkerhet och spänning.
Kampanjens nav var en monter med MDU:s grafiska uttryck som framträdande profil. Vi tog fram en kampanjfilm som visades på flera storbildsskärmar, en trycksak fanns tillgänglig för alla besökare där vi presenterade de olika utbildningarna samt att montern hade en klottervägg där studenterna fick skriva ner sina drömmar. Personalen kunde på så sätt engagera studenterna genom att prata drömmar/utbildningar och få dem att skriva ner vad just deras drömmar och på så sätt koppla det till en utbildning. Hela temat med ”Har du drömmen, har vi vägen dit” blev en röd tråd i allt från film till enskilda samtal med gymnasielever. Klotterväggarna installerades på respektive campus i Eskilstuna och Västerås och blev på så sätt en förlängning av konceptet.
MDU:s monter fick ett otroligt starkt genomslag under mässan med rekord i antal besökare till mässmontern jämfört med tidigare år och klotterväggarna blev fulltecknade med gymnasielevers drömmar. Personalen upplevde mässan som den mest lyckade i form av genomslag, engagemang och intresse för MDU som lärosäte.