Uppsala kommun
Ellen Fries är en ny gymnasieskola i Uppsala som öppnade upp dörrarna HT 2020 med program inom handel, ekonomi, samhällsvetenskap och naturvetenskap. Ellen Fries var den första kvinnan någonsin att disputera i Norden. Trots det fick hon sedan ingen universitetstjänst, och fick heller ingen riksdagsplats som hon önskade. Men hon kämpade hela tiden för att nå sina mål, nätverkade och skapade egna förutsättningar. För att hedra hennes minne och kamp döptes därför Uppsalas nyaste gymnasium på Västra Strandgatan efter henne. Jämfört med andra gymnasier kommer Ellen Fries gymnasium att hjälpa eleverna till bra resultat genom att arbeta ”tillsammans” och med att skapa delaktighet. Inom ekonomi och handel är kombinationen med praktiska moment viktiga och eleverna kommer redan i åk 1 att arbeta med UF-företag, som annars kommer först i sista årskursen.
Vi fick i uppdrag att genomföra en rad kommunikationsåtgärder under våren 2020 för att öka kännedomen om det nya gymnasiet, både för elever som ska börja gymnasiet HT 20 samt deras föräldrar. Ett annat mål var förstås att få tillräckligt många sökande för att fylla programmen.
Kommunikationen formulerade bilden av skolan i text tillsammans med ett bildspråk där den Ellen Fries stolta historia kombineras med den moderna pedagogiken. Vi gjorde avstamp i förhållningssättet att få eleverna att arbeta ”tillsammans” och att tro på sig själva samt att hylla den anrika platsen där gymnasiet nu ligger, där skolverksamhet har bedrivits ända sedan 1889. Då slogs tre privata flickskolor ihop och Upsala högre elementarläroverk bildades. Sedan har flera skolor funnits i byggnaderna fram till idag. Den långa traditionen av att slussa fram duktiga elever är en del av bilden av den nya skolan.
Presentationen av skolan skapades som en DR i tabloidformat som skickades hem till alla elever som ska söka till gymnasiet. Texter och bilder används delvis även på skolans webbplats.
Kampanjen är nominerad i Svenska Designpriset 2020.