Knivsta kommun
Centrum för idrott och kultur i Knivsta, CIK, är ett allaktivitetshus på 15 000 kvadratmeter i Knivsta.
Anläggningen blev helt klar i april 2020. Den planerade invigningen hölls till ett minium på grund av pandemin och det var först under hösten 2021 som man vågade börja planera för att skala upp antalet aktiviteter.
CIK är helägt av Knivsta kommun, men det fanns vid färdigställandet inte riktlinjer för hur anläggningen ska hanteras varumärkesmässigt. Efter beslut om att CIK ska vara ett dottervarumärke till Knivsta kommun fick vi på Matador uppdraget att skapa en grafisk profil för varumärket.
Med utgångspunkt i idrottens olika linjeringar och kulturlivets olika former tog vi fram identitet som kombinerar de två i ett organiserat kaos av färg och form. Tanken är att ge CIK ett säreget uttryck som passar alla åldrar, signalerar glädje och är inbjudande, och som kan användas på lite olika sätt beroende på vad man ska marknadsföra.
Profilen bygger på att extrahera linjer och former utifrån de funktioner och verksamheter som finns i huset. Den blir på så sätt unik för huset. Resultatet är modern och vågad design som är helt unik i sitt uttryck, och som är som gjord för att kunna användas i alla kanaler, både rörligt och statiskt. Profilen låg även till grund för uppdateringen av webbplatsen som vi också fick i uppdrag att ta fram. Webbplatsen skulle ge en tydlig och lockande bild av de lokaler som går att boka för konferenser.
Webbplatsen skulle också fungera som samlingsplats för alla föreningar som finns i Knivsta kommun, men som inte håller till i CIK. Därför skapades begreppet Föreningsbyrån, som en samlingsplats för alla event som erbjuds i kommunen men utanför CIK.
Sedan den nya designen implementerades har tiden som besökare stannar på webbplatsen i genomsnitt ökat med 20 %.